Jumaat, 16 Mac 2012

satu cerita dikongsi bersama


Nama yg diberi ialah MOHD ANUAR, nama ini beri oleh mak ngan abah tercinta yang palingku sayang. panggilan manja yang diberi oleh mak dgn abah ialah nua jew----> manja ke..manja kot.....masih belajar kat ukm jurusan special of education atau pendidikan khas. sy nk ucapkan berbanyak terima kasih kepada mak dan abah kerana memberi didikan yang cukup kepada ku..tanpa mereka siapalah aku kat dunia nie.aku dilahirkan ke dunia ini, sebagai hamba allah, yang tidak tahu tentang apa2. aku time dilahirkan ibarat kain putih yang suci dari segala dosa. mereka ini lah yang bergelar mak dan abah yang membentuk dan mencorakku untuk menjadi insan yang berguna.inysallah....sbb tu lah aku amat sayangkan mereka lebih dari segalanya. jasa mereka tidak dapatku balas walau berjuta tahun aku hidup. disaat aku sedih, mereka memberi aku kegembiraa, sangat aku susah hati mereka yang membuat aku kembali senang..saat aku tiada duit..mereka lah yang menbantuku..mereka akan usahakan juga untuk mencari duit..untuk aku teruskan pengajian.bila dipk2kan balik..sedar x sedar aku dah berada kat ukm dan masuk tahun 3 sem 6. bermakna aku ada 1 tahun lagi sebelum menamatkan pengajian. lepas belajar dah banyak dah plan2 yang terdapat dalam pkiran..ingin aja aku keluarkan semuanya..apakan daya..aku hanya insan lemah,hehehhe..


-----> nk cite arr ckit sebanyak tentang pengalaman atau sejarah time sekolah hari tu..


time sekolah kat SK KULIM 1-6

.......teringat masa zaman sekolah, aku bukan budak pandai mana pom.---- mmg x pandai laahhh...tapi time sekolah rendah, di sekolah kulim, aku berada diclas pintar, nama jew clas pintar tapi clas yg paling hujung sekali, dalam bnyk2 pelajar, aku seorang pelajar yang x pandai, buta huruf dan x taw nk menulis, banyak kenangan yang sukar untuk dilupakan, zaman sekolah dahulu hampir 2 3 4 bln aku x nk g sekolah,arrhhhh peduli ape time tuhh..aku budk2 x pk dh...cuma pk nk hidup senang... tiba lah suatu saat, terdetik hatiku untuk ke sekolah, mungkin boring kot berada dirumah, aku time ni agak keras kepala, semua nasihat mak dan abah tersayang aku ingkari,mak dan abah sudah pujuk segala bagai untuk aku pergi ke sekolah, urhhhh x makan saman aku time tus.. DEGILLLLLL...maklum lahhhh keras kepala.keras cm batu kott..DASAR KEPALA BATU....HAHHAHAHA .rasa ketawa seorg2 bila karang cita nie..apa pom aku teruskan jua karang kisah hidupku...

.........setelah bercuti hampir 3 bln..bercutiii konon.bercuti kottt dh x gi sekolah...hahhahhaa...bila datang ke sekolah, kerusi yang aku duduk dahulu sudah duduk oleh pelajar baru, tu lahh kn... lamanya aku cuti sampai ada pelajar baru pindah masuk dan ambikk tempat duduk aku, aku pom mengambil keputusan untuk duduk dibelakang sekali seorg diri......tiba lahh pengajaran disekolah sehngga upsr..time nih takut sangat sebab apa aku nie budak x pandai, baca abc pom x berapa betul lg..hahhaahahha...sah nk mengeja..langsung x reti..lepas result keluar, aku dapat laa 1 A  2 B dan 2 lg F gagal..yang dapat A tu bukan apa..semua soalan objektif dapat laaa tiru member sebelah... tu dapat markah ok ckit..hehhehe..jahatkan..tu laaa time dulu x nk belajar..


Dipendekkan cerita.........


 ---------> time sekolah menengah di SMK DATO MAHMUD PADUKA RAJA 2


......dan aku pom teruskan pengajian ku disekolah menengah, di smk dat0 mahmud paduka raja 2. time2 daftar lg. aku dah gelabah, takut nk g sekolah, kerana bila disekolah menengah nie semua kena tulis pakai pen, karang karangan panjang2 gilaaaa .maklumlah aku nie langgsung x taw membaca, sah nk tulis dgn pen, dgn pensel pom x berapa betul..hhahahaha. bila daftar aku ditempatkan diclas radon, klu x silap clas no 2 terpandai laa..konon, bukan main bangga lg cita kat mak abah, aku duk clas pandai, tu hanya bertahan 2 minggu jew...hahahahhaha, dalam masa 2 minggu, cikgu telah melakukan penaksiran untuk mengenal pasti pelajar yang x leh membaca, aku lah salah seorg pelajar itu, bukan maen malu beb dgn rakan sekolah, sbb x taw membca,,,hahahhaha rasa nk tergelak bila kenangankan benda2 gnie..mmg gelakkk pom..hahhahaha...aku diturunkan di kelas helium clas yg paling last, duk dalam kelas tu, bercampur, ada yang pandai menbca, tetapi x laaa selancar budak pandai, aku hanya bertahan dalam clas helium selama sebulan, guru telah membuat satu kelas khas untuk pelajar yang tak reti menbaca langsung terutama aku lahhh orgnyaa...iaitu nama clas platinum. clas diletakkan dihujung bangun, diasingkan dari pelajar pandai, aku nie x pandai, elok lah diletakan di clas paling hujung( dgn nada yang sedih) sedihh kot time tuss..biasa laa jiwa remaja mudahh tergurisss...teguriss kott...hahhahaa


---dlm clas platinum

disini lah aku dilatih untuk belajar membca, aku diberi buku BACALAH SAYANG dari sini aku diajar abc dan cara mengeja perkataan mudah ke sukar, adalah seorg guru nie.....bila2 pk2..takut gillaaa kat cikgu nie..nama cikgu nie..cikgu ahsiah cikgu sains..guru yang paling garang antara yang tergarang kat sekolah, garang kottt, sbb semua orgg takutt, termaksud aku, dia yang ajar aku dan rakan2 untuk menbaca, time nie aku dilayan seperti pelajar pra sekolah yang baru nak belajar menbaca.MGG PELAJAR TADIKA KOT.. biasa laa sama cam pelajar pra sekolah, jawab exam pom soalan dia cm soalan pra sekolah,hahahahahaha lucukan time tusss... sama2 x pandai baca,, tapi ada jugak yang salah, agaknya pelajar tadika lebih pandai daripada aku,belajar mewarna, pagi2 belajar menyanyi,,cm korang tadika dalulu, masa from1 aku dapat rasa belajar cm pra sekolah, sbb aku dlu x  masuk tadika atau pra sekolah, tiba2 rasa bangga dapat gak rasa keadaan time tadika, pada hakikatnya aku dapat rasa dh pom semasa from1..baca sifir dan hafal sifir..cm 2 lg lahhh...rasa seronok gakk laaa..hehehehe..seronokkk...




......disnilah aku bermula dan aku berazam sekiranya aku pandai membaca kelak, aku akan terus menbaca buku.. dgn berkat usha ku..aku dapat no 1 dalam setiap kali ada exam, dapat no 1 pom sbb soalan dia, cam budak tadikan contoh soalan,cm gnie lahh suaikan bulatkan, kira tambah,tolak, susun gambar cm2 lg soalan cikgu buat untuk samakan tahap aku time tus. ditakdirkan aku dan boleh dah baca ckit.. tu pom baru merangkak2 eja perkataan..klu ada perkataan panjng aku dah x leh nk eja..perlukan masa untuk aku menbaca,,berkat usha gigih aku, aku dah boleh dah ckit2 membaca, tapi stil dalam clas tu dgn member aku.


 masuk from2 aku masuk semula clas helium, dari ctu aku cuba buktikan bahawa aku pom boleh berjaya dan boleh lawan pelajar2 yang sudah pandai berbanding aku, aku cuba, pada mula takut jugak rasa, first exam aku dah dapat no 3, wahhh permulaan yang baik nih...dan exam seterusnya aku dah dapat no 1..tapi still merangkak dalam membaca, dapat laaa jugak hadiah yang guru bagi kepada dapat no 1 dalam clas, wahh rasa gembira sangat time tu.. dapat hadiah di depan perhimpunan lg.. tapi aku still x pandai lg..masih merangkak2 dalam membaca.. arrhhhh gembiraaaa laaaaaaaa bebbbb..


masuk from3 aku dinaikkan clas...dalam banyak member aku, hanya aku seorg jew dinaikan clas,,maklum lahhh dapat no 1 tiap kali exam..hehee...aku bertekad satu jew..aku nk lawan dan nk lintas semua pelajar dalam clas aku masa aku from3..tapi aku still belum lancar membaca.. tapi boleh laaa..ckit..berkat usha aku yang x seberapaaa rajinn nihh..from3 nie biasalah nk ambik pmr..rasa mencabar jgakk laa time tu...sbb semua pelajar pandai2..aku bertekad nk lawan budak2 pandai, wahhh bersemangat gilaaa time nih...tiba lah exam awal tahun, aku  diuji dgn seolan2 pelajar biasa2..bila keputsan keluarrr bkn main tekejutttt aku, dapat no 5 klu x silap..entah btll entah tidakk maklumlahhh...dh lama dhhh dh lupaa...tapiii result aku dalam top 10 laa..aku ingattt...member aku dalam clas tu...cm xpercayaa laaa...sbb aku dapat no 5..1 hngga 4 perempuan dan aku dapat no 5..bukan main gembira lg..urhhhh rupanya dak2 dalam clas nie pom sama jew tahap cam aku( dgn nada banggakan diri..hahhahah) tiba lahhh exam seterusnyaaa...dapat jew keputusan..wahhh terkejutt berukk aku...aku dapat no 3..ada laaa peningkattan..lg laaa terkejut berukk member aku yang lain...diorg xpercaya sbb aku dah dapat lwan diorng...sampai laaa exam pmr..exam sbelum nie aku masih dalam rangking top10 dalam clas, bila result keluar sekali lg aku diangkat kelas,, maklumlah dah makin pandai dah ckit...hehehhe...dalam banyak kawn2 aku masa clas platinum aku seorg sahaja yang menonjol meniggalkan member aku jauh kebelakang, ckit demi ckit aku dah lancar dah menbaca, baru sekarang rasa setaraf dgn pelajar lain.SBB DH PANDAI DH CKIT KOT.pada mula exam time from4 aku juga dalam rangking top10...terkejuttt laaa jugakk rupanya mereka dalam clas tu...rupannyaa setaraf jw dengan aku..aku perlu usha lebih lg untuk mendapat keputsan cemerlang..semasa from4 aku beberapa kali dapat hadiah no  1 2 dan 3.. aku dah makin mahir dan ckit tentang pembelajaran berkat usha aku, aku tamatkan from4 dgn cemerlang, masa from5 aku sekali lg dianggkat clas iaitu clas radon, clas asal time from1 dalulu..wahh bangga rasanyaaa...rasa rendah diri tu hilang, sbb rasa setaraf dngn mereka..dalam clas nie juga aku dapat top 10..mahu x terkejuttt member aku, aku kaum lelaki sahaja yang dapat top10... member masa from1 pandai dahulu pom aku pintas dan aku cuba lawan mereka,,akhirnya aku berjaya..from5 adalah peperiksaan sijil pelajaram malaysia SPM.. aku dapat result berapa xok..tapi cukup sekadar lulus..cukup mkn jew dan x ada yang gagal. dapat banyakkk jugakk laaa B..A x  ada pom cuma ada 2 E tu BI dan MATEMATIK.hahhahaha. sbb aku x pandai matematik dan bahsa inggeris...bila KELUAR result SPM aku dapat teruskan pengajian dalam STPM..


STPM Kat SMK DATO MAHMUD PADUKA RAJA 1
Pada from 6 biasa laa..mesti masuk 6 bawah dahulukan..hehehe..aku duk clas 6 bawah time kat sekolah tu 6AB2 ..clas no 2 yang ambik bisnes stdy dgn sastera<----- ALISAN SASTERA JEW... time nih bajett dalam pkran ku ialah semua pelajar dalam kelas aku nih..semua belajar pandai...aku dah set dh dalam otokkk yang sentiasa x berapa btlll..ye kottt..hehehhe. tiba2 time examm..aku dapat keputsan x berapa elokk maklumlahhh banyakkk maen2 kot...hahhahahah mgg pomm bnykk maenn..biasa laa hero  dopp gaduhh..bagi laaaa kat org laen dapat no 1 dalam clas...bila next exam akhirnya aku dapat laa top 10 dalam clas tu...heheheh..org laen lg pandai kot dari aku..sbb tu x dapat no 1.hehhe..kaum adam dalam clas tu x silappp aku laa dalam 5 ke 6 org cm tu laaa lupaaa dahhh..dh nyanyukkk kot..x pomm bnykk makan semuttt time buat airr..semut masuk dlm gulaa malas nk guna penapis..teruss minum.. ye kot..hahhahaha...


masa up6 aku naek clas...time tu aku masuk clas 6AB1 dari 6BB2 naek ke 6AB1 ada laa peningkatan ckittt.ckit jew kot...


----> dipendekkk cite


bila keluar result STPM aku dapat meneruskan pengajian ku di universiti putra malaysia.tapi hanyaaa hampir 2 bulan sahaja aku berada disana dan aku dapat tawaran dari UKM dalam bidang pendidikan khas dengan kepujian..sampai lah sekarang aku sekarang sudah tahun 3 sem 6...jap jew masa berlalu..tapi x sangka aku dh berada kat cni.. sedar tak sedar aku dh ada kat ukm hampir 3 tahun bermakna aku ada 2 sem lg untuk menamatkan pengajian ku disini...




sekian sahaja ---> sedikit pengalaman yangku ingin kongsikan.-----.>satu cerita dikongsi bersama<----

0 ulasan:

Catat Ulasan

Template by:
Free Blog Templates